Technológia adidas Parley
Základné info
Adidas Parley je označenie pre produkty značky adidas, na ktoré boli použité nové technológie a výrobné metódy, ktoré adidas vyvíja v spolupráci s organizáciou Parley. Posolstvom tejto spolupráce je boj proti plastovému odpadu v oceánoch a moriach.
Podrobnosti
Partnerstvo medzi značnou adidas a organizáciou Parley bolo prvýkrát oznámené na Deň Zeme v roku 2015. Počas 5 rokov od tejto doby značka adidas splnila svoj sľub, že podnikne veľké, odvážne kroky k budovaniu lepšej budúcnosti pre oceány - nielen postupným vyraďovaním plastov a mikroguličiek na jedno použitie, ale aj uvedením celých produktových radov a nových spoluprác.
Značka adidas nie je len podporovateľom organizácie Parley, ale je skutočným spolupracovníkom a partnerom!
Na začatie partnerstva a demonštráciu zdieľanej vízie spolupráce predstavili organizácie Parley a značka adidas na pôde Organizácie Spojených národov v roku 2015 koncepčnú topánku vyrobenú z recyklovaného morského plastového odpadu. Prototyp Ultra Boost obsahoval zvršok vyrobený z priadzí a filamentov regenerovaných a recyklovaných z morského odpadu a nezákonné hlbinné tenatové siete na chytanie rýb. Rybárske zariadenie bolo kedysi používané pri pytliackych operáciách využívajúcich zraniteľné druhy zubatcov v južnom oceáne.
S viac ako 8 miliónmi ton plastov, ktoré sa každoročne dostávajú do oceánov planéty, značka adidas aj organizácia Parley si uvedomujú skutočný rozsah problému, ktorému ako planéta čelíme – a presadzujú názor, že iba masívna zmena prinesie zmysluplný rozdiel. Spoločne teda začali s identifikáciou okamžitých opráv a investovaním do výskumu a vývoja, aby dostali koncepčné topánky a upcyklované plasty do globálneho dodávateľského reťazca adidas na úrovni, ktorá bude mať skutočný vplyv. Značka adidas rýchlo pristúpila k úplnému ukončeniu používania plastových sáčkov vo svojich maloobchodných predajniach do konca 1. štvrťroku 2016. Spoločne so svojím partnerom COTY tiež spoločnosť adidas ukončila používanie plastových mikroguličiek vo všetkých licencovaných produktoch starostlivosti o telo a zastavila ich používanie a používanie plastových fliaš na všetkých jednaniach vo svojom sídle.
Organizácia Parley medzitým pracovala na vývoji prvého dodávateľského reťazca na svete pre upcyklovaný morský odpad a vytvorila Ocean Plastic® ako mocný symbol zmeny. Pôvodne pochádzali z ostrovov na Maledivách, teraz rozšírili zbernú sieť aj do Dominikánskej republiky a Srí Lanky, čím vytvorili stály dopyt po plastovom odpade, ktorý by inak skončil v Indickom oceáne a Karibskom mori.
Toto rozšírenie zase umožnilo spoločnosti adidas urýchliť výrobu a rozšíriť počet produktov vyrobených z upcyklovaných materiálov. Okrem oblečenia ako sú košele, ponožky a ďalšie športové oblečenie, adidas vyrobil 1 milión párov topánok s Parley Ocean Plastic® v roku 2017, potom 5 miliónov v roku 2018, 11 miliónov v roku 2019 a teraz plánuje približne 15 miliónov v roku 2020. Menej pôvodných plastov, znížené emisie CO2 a väčšie povedomie o tejto problematike – pričom každý vyrobený produkt slúži ako nositeľný symbol zmeny, ktorý podnecuje otázky, diskusie a nápady na dosiahnutie ešte väčšieho pokroku.